FURESØ REUMATOLOGERNE | GAMMELGÅRDSVEJ 10  |  3520 FARUM

FORSIDEN
  • FIND OS
  • FINN JOHANNSEN
  • BJØRN CHRISTAU
  • LARS OTTO OLSEN
  • TRÆNINGSCENTER

    TRÆNING

  • Træning er sygdomsforebyggende
  • Kom godt i gang med træningen
  • Elastiktræning af skulder/arm
  • Elastiktræning af bækken/ben
  • Balancetræning
  • Balancebold
  • Stavgang
  • Strækøvelser
  • Vores lokale samarbejdspartnere

    GIGTSYGDOMME

    Definition og behandling
  • Slidgigt
  • Leddegigt
  • Medicininfo

    HJÆLP TIL SELVHJÆLP

    Hvad kan du selv gøre ved skader
  • Muskelskade
  • Ledbåndsskade
  • Whip-lash skade
  • Tapening
  • Hælsenebetændelse
  • Tennisalbue
  • Knæskallens smertesyndrom
  • Indklemningssyndrom i skulderen
  • Træning for ryggen

    BØGER TIL SALG

    Bøger skrevet af lægerne
  • Løbeskader fra A-Z
  • Fagbøger
  • Alt om Løb - E bog
  • Børnebøger

    INFORMATION TIL BEHANDLERE

    Vejledninger til læger og fysioterapeuter
  • Vejledning i test og behandlinger
  • Idrætsskader 2012
  • Ondt i ryggen 2012
  • Injektion af binyrebarkhormon

    AKUPUNKTUR

  • Hvordan vi bruger akupunktur

    Links

    Nyttige links
  • Gigtforeningen
  • Min Medicin
  • Reum-standard
  • Sundhed.dk
  • Ventetider
  • Utilsigtet hændelse

    Tilsynsrapport

    Tilsynsrapport fra sundhedsstyrrelsen 2014
  • Tilsynsrapport 2014


  • Balancetræning


    Hent artiklen som pdf
    PDF-filer åbnes med Adobe
    Reader
    . (Gratis program)
    Balancen er evnen til at styre leddenes bevægelser. Ved at registrere leddenes stillinger kan muskelspændingerne finjusteres og bevægelserne dermed gøres jævne og bløde og ikke hakkede. Ved skub eller fald påvirkes leddene uventet, men en god balance medfører hurtig registrering heraf og dermed hurtig korrektion ved ændret muskelsammentrækning.
    Ved sportsudøvelse er en god balance meget vigtig for at opnå de mest hensigtsmæssige muskelsammentrækninger, så man kun lige nøjagtig spænder de nødvendige muskler, hvorved man kan spare på energien.
    D vitamin, Calcium, Magnesium og Zinc er vigtige for en god muskelfunktion.

    Skal balancen trænes?


    Balancen kan forbedres ved træning, og hvis man har en god balance reduceres risikoen for fald og faldskader. Således kan man ved en balancetræning forebygge fald hos ældre og dermed undgå en del knoglebrud, og hos yngre kan man nedsætte risikoen for både ankel- og knæforstuvninger.


    Efter ankel- og knæforstuvninger forringes balancen betydeligt, og en grundig balancetræning er vigtig for at undgå de alt for hyppige genforstuvninger. 5 minutter balancetræning dagligt, eller 10-15 minutter 2-3 gange om ugen normaliserer balancen efter en forstuvning. Indtil normal balance er opnået, bør leddet beskyttes med tape eller bandager ved risikofyldte belastninger (eks sport, byggepladsarbejde, gang i ujævnt terræn). Relevante tapeninger kan også findes på denne hjemmeside under "Tapeninger".